

























Iako udaljenost između Speyera i Sinsheima iznosi oko 40-ak kilometara (odnosno 30-ak minuta vožnje automobilom), ukoliko je riječ o prijevozu 350-tonske podmornice, tada je potrebno nekoliko godina pripreme i čak 29 dana vožnje.
Stručnjaci u tvrtki Kübler Schwertransporte su se već nagledali svakojakih specijalnih transporta, ali je prijevoz kompozicije koja je ukupno težila čak 530 tona, čak i za njih bio zahtjevan zadatak.
Teret je podmornica U 17, koju je njemačka mornarica povukla iz aktivne službe 2010., a njezino zadnje putovanje u Tehnički muzej Sinsheim trajalo je gotovo mjesec dana.Podmornica je zadnji put bila u moru 4. travnja 2023. u Kielu, nakon čega je očišćena te utovarena na brod za transport preko Sjevernog mora i Rajne
Sama podmornica teži oko 350 tona i mogla je zaroniti na dubinu do 100 metara. Ostale dimenzije, baš kao i sama masa, zvuče dosta impresivno budući da se radi o plovilu s 12 m visine, šest metara širine i gotovo 50 m duljine.
Podmornica U17 bila je u upotrebi od 28. studenoga 1973., a njemačkoj mornarici služila je vjerno više od 37 godina. Njezinu posadu činila su 23 podmorničara, a tijekom vojne službe prešla je ni manje ni više nego 372.533 km, od čega 148.354 km ispod površine.
Za vuču kompozicije od 530 tona treba moćan stroj, a MAN TGX 41.680 u 8x6 osovinskoj konfiguraciji to definitivno jest
Iz vojske je povučena u prosincu 2010. te sljedećih 13 godina bila "parkirana" u bazi, da bi 2023. stigla u brodogradilište ThyssenKrupp Marine Systems u Kielu, gdje je obavljeno temeljito čišćenje plovila (između ostalog i uklanjanje algi i ostaloga što se nakupilo tijekom pola stoljeća boravka u moru).
Morem, rijekom i kopnom
U17 je potom utovarena na posebni brod s platformom s kojim je obišla Dansku te kroz Sjeverno more došla do Nizozemske i uplovila u Rajnu te stigla Ista je zatim prebačena preko Sjevernog mora i Nizozemske u njemački Speyer.
Golemi tegljač doima se prilično sitnim uz podmornicu koja mjeri 50 metara u duljinu te devet u visinu
Tamo su djelatnici tamošnjeg muzeja pripremili podmornicu za daljnji transport prema muzeju u Sinsheimu, a jedan od važnih zahvata bio je i uklanjanje baterija i potopnih utega (što se zbog nedostatka vremena nije obavilo u Kielu), čime je smanjena masa podmornice za daljnji transport.
Glavna uloga za ovu XXXL misiju prijevoza u Sinsheim pripala je moćnom MAN TGX-u 41.680 koji dolazi u 8x6 osovinskoj konfiguraciji i u kombinaciji s 100-tonskom Scheuerle InterCombi niskoutovarnom platformom s čak 30 osovina i 8 kotača po osovini (uz malo matematike je to čak 240 kotača).
Posebna konstrukcija za naginjanje omogućuje podmornice za 73° čime se toranj postavlja horizontalno te omogućuje prolaz ispod mostova i nadvožnjaka
Kada zbrojimo teret i mase vozila, cijela 90-metarska kompozicija je tada u konačnici težila oko impresivnih 450 tona.
Na početku same priče smo već istaknuli kako udaljenost između Speyera i konačnog odredišta u Sinsheimu iznosi svega 40-ak kilometara, no veliki problem prilikom planiranja prijevoza su predstavljale dimenzije podmornice koje nisu dozvoljavale prijevoz najkraćom rutom već je u plan rute bilo potrebno uključiti dva tjedna transporta rijekom (oko 110 kilometara udaljenosti) te dva tjedna za završnih 50 kilometara cestom do Tehničkog muzeja u Sinsheimu.
Ovakav prizor ne viđa se svaki dan pa su posebni transport stalno pratile stotine znatiželjnika koji su željeli vidjeti komadić povijesti
Izvanredni prijevoz krenuo je 30. lipnja iz muzeja u Speyeru prema rijeci Rajni gdje je podmornica U17 ponovno ukrcana na brod (čija je maksimalna brzina smjela biti do 10 km/h) kako bi se prevezla preko Rajne do Mannheima, a zatim preko rijeke Neckar do Haßmersheima odakle je ponovno započeo cestovni prijevoz do konačnog odredišta u Sinsheimu.
14 okretanja
Poseban logistički izazov bila je sama visina podmornice budući da se kroz pojedina mjesta podmornica nije mogla prevesti u okomitom položaju.
Scheuerle InterCombi platforma s čak 30 osovina i 8 kotača po osovini (odnosno ukupno 240 kotača), a cijela kompozicija je bila dugačka 90 m
Taj problem posebice je bio izražen kroz završnih 50-ak kilometara ceste kroz regiju Kraichgau u Baden-Württembergu koja je vodila kroz uske gradske ulice i niske željezničke nadvožnjake.
Iako su pojedinačno upravljive osovine platformske Scheuerle InterCombi prikolice bile od velike pomoći kroz uske gradske ulice, pravo rješenje logističkog problema uslijed visine podmornice bila je izrada posebne konstrukcije za naginjanje plovila na utovarnoj platformi.
Jedan tegljač naprijed te još dva straga uz milimetarsko manevriranje pa je za udaljenost od 110 km trebalo puna dva tjedna
Prvi probni test zakretanja podmornice za 73° obavljen je još u studenom 2023. (čak pola godine prije same vožnje).
Naginjanje podmornice za 73° omogućilo je da se toranj postavi horizontalno što je značajno smanjilo ukupnu visinu.
Podmornica na taj način može proći ispod nadvožnjaka, ali je tada širina veća pa se prilikom prolaska kroz ulice ponovno podiže u vertikalni položaj. Prema riječima voditelja projekta, podmornica je tijekom prijevoza na ruti okretana ukupno 14 puta.
D28 motor ima obujam 16,16 litara, snagu 680 KS te moment od 3.000 Nm i bio je prvi V8 motor s common-rail ubrizgavanjem
Osim na kopnu, zakretanje podmornice bilo je potrebno obaviti i tijekom riječnog prijevoza na brosu što je iziskivalo veliku pozornost kako bi se održala ravnoteža plovila.
Poseban izazov bio je izlazak s broda u Haßmersheimu kada je U17 izašla na obalu. I ovdje su rukovoditelji projekta morali posvetiti veliku pozornost balansiranju plovila kako bi se kompenziralo promjenjivo opterećenje.
Ne treba ni napominjati kako prijevoz ovakvog tereta započinje planiranjem puno prije same vožnje (u ovom slučaju punih pet godina) kako bi se istražile moguće rute, ishodile brojne dozvole te prijevoz koordinirao sa lokalnom policijom i lokalnim vlastima.
U planiranje i realizaciju projekta je bio uključen tim stručnjaka, među njima i sam vozač kamiona Frieder Saam, naravno s bogatim dugogodišnjim iskustvom.
Ovakav poduhvat ima i svoju cijenu te je sve koštalo oko dva milijuna eura i uglavnom je financirano donacijama, baš kao i muzeji u Speyeru i Sinsheimu koje vodi neprofitna organizacija Auto + Technik Museum Sinsheim e.V.
Dolazak u tehnički muzej u Sinsheimu gdje će se U 17 pridružiti impresivnom stalnom postavu u kojem su najvažniji tehnički izumi ljudske vrste
Prijevoz je cijelim putem izazivao veliku pozornost, a kompoziciju su po dolasku u Sinsheim dočekale tisuće građana koji su željeli vidjeti komadić povijesti.
Svaki tjedan primajte novosti iz svijeta gospodarskih vozila.
Marko Tihava je na čelu MAN Importer Hrvatska već petu godinu, za koje vrijeme MAN nastavlja s od...
Prevozništvo Virnek je prva slovenska tvrtka koja je svojoj floti pridružila Mercedes-Benz Actros...
@ 2025 Cargo Magazin, sva prava pridržana | Monoposto media d.o.o., Prevoj 25, 10000 Zagreb