Snažniji, sigurniji i učinkovitiji
Isprobali smo novi Iveco S-Way koji je s aktualnim promjenama dobio osvježeni izgled, novu unutrašnjost, kamere umjesto retrovizora, ali i unaprijeđeni motor čija bi izvedba sa snagom od 500 KS mogla biti optimalna upravo za naše prijevoznike

Iveco je krajem prošle godine hrvatskom tržištu predstavio novi S-Way, a početak prodaje bila je prilika i za upoznavanje s perjanicom Iveco ponude.
Pritiskom na novi prekidač na upravljaču oglašava se stari dobri dizel, čije brundanje, ponešto drugačije spram nama poznatog Cursor 13 motora, miluje uši.
Novo sjedalo vozača za ugodu za upravljačem te veliki i udobni ležajevi za kvalitetan odmor
Novo digitalno okruženje u unutrašnjosti miluje oči, a novo sjedalo vozača i brojna odlagališta na dohvat ruke miluju tijelo. Treba li tome išta dodati, osim da je riječ o serijski proizvedenom vozilu koji je već na probama kod domaćih prijevoznika.
Oni vjerojatno znaju i cijenu novog vozila, a mi možemo ponešto reći o tehnici koju skriva ova sjajna zelena boja.
Moderna vanjština
Aktualni S-Way predstavljen je ne tako davne 2019. godine u tipičnom talijanskom dizajnu koji plijeni poglede, a najnovije kozmetičke izmjene predstavljene krajem 2023. nisu zadirale u osnovne gabarite kabine.
Upravljanje mjenjačem je na ručici u sklopu upravljača, a električna parkirna kočnica na središnjoj konzoli. USB A i C priključci su tu za vaše uređaje
Uz novi logo koji se nudi u krom ili mat izvedbi, u ponudi je čak osam različitih izvedbi rešetke. Mudro odrađeno, jer se vlastitom kombinacijom detalja personalizira izgled vozila, a to je ono što privlači kako potencijalne vlasnike, tako i vozače ovih ljepotana.
Zaobljeni rubovi kabine i deflektori integrirani u prednjem braniku pokazuju da je aerodinamika kabine bitno poboljšana, a tome na ruku idu i vanjske kamere Mirrorcam sustava umjesto klasičnih retrovizora, čime se otpori strujanju zraka smanjuju za dodatnih 1,5%.
Posebno hvalimo preklopni stolić ispred suvozača
Iveco je poput Mercedes-Benza kod Actrosa, posegnuo za Boshovim rješenjem ovog vizijskog sustava, što se pokazalo dobrom odlukom. Vidljivost prema nazad je sjajna, a posebno širokokutni dio pogleda koji bitno pomaže kod manevriranja.
Prednja su svjetla potpuno LED, a izmjena sa dnevnih na oborena ulaskom u tunele i naglom promjenom svjetlosnih uvjeta na cesti u djeliću sekunde odrađuje automatika.
Potpuni aero paket s bočnim oplatama i bočnim usmjerivačima zraka iza kabine, ima smisla na ovakvim dugoprugašima i većim brzinama na autocestama. Moramo pohvaliti kvalitetu završne obrade, koja prvo uoči na vratima.
Moderno, funkcionalno i ergonomično radno mjesto vozača
Lako zatvaranje uz zvuk koji ima samo premium liga teškaša, pokazuje da je S-Way sazrio u svim bitnim segmentima.
Nova unutrašnjost
Već smo u više navrata naglašavali da je unutrašnjost kabine nedavno osvježena, a neki su dijelovi preuzeti iz koncepta Nikola. Digitalizacija je posve istisnula analogne instrumentne ploče, što je omogućilo proizvoljnu konfiguraciju informacija koje želite vidjeti na ekranu.
Uz nekoliko mogućih rasporeda, s kojima se valja poigrati, činjenica je da su instrumentne ploče (10" je serija 12" opcija) dizajnerski izvrsno oslikane, no količina informacija koju nude, sve je obimnija i zasta treba malo vremena da se naviknete pogledom potražiti ono što vas u danom trenutku zanima.
Poboljšana aerodinamika kabine i kamere Mirror cam sustava smanjuju otpor strujanju zraka za 1,5%
Kako je to sada standard u velikim kabinama, Iveco nudi novi 7" ili 10,2" središnji infotainment zaslon. Zaslon je naravno osjetljiv na dodir i nudi lako upravljanje svim bitnim funkcijama od kontrole audio sustava, telefona, preko klima uređaja, pa do potpuno integriranog Alexa iskustva.
Jasno je da su tu i bežični Apple Car-Play i Android Auto sustavi koji omogućuju pristup svim aplikacijama na pametnom telefonu vozača, a ističemo da je sustav istovremeno putem Bluetootha uparuje dva telefona.
No, da bi se za neke funkcije izbjeglo tipkanje kroz aplikacije na zaslonu, ispod istog su postavljeni i klasični fizički prekidači. Dodirivanje ekrana je ok, no ponekad je ipak lakše samo pritisnuti tipku.
Digitalna instrumentna ploča s više mogućih prikaza te središnji zaslon osjetljiv na dodir s prikazom kamere u vožnji unazad
Kabina nudi potpuno novo vozačevo okruženje i inovativniju organizaciju prostora. Nova je konfiguracija armature koja ne samo da izgleda puno atraktivnija već donosi i posve novu funkcionalnost, onu koju danas imamo u osobnim automobilima.
Upravljač je dobio gumb za pokretanje motora po uzoru na Ferrari/Alfa Romeo, a prekidači mjenjača preseljeni su na okretnu ručicu u sklopu desne strane upravljača.
Unaprijeđeno je podešavanje upravljača, koji se kroz više zglobova lakše postavi u željeni položaj, ili potpuno otkloni prema vjetrobranu pri ulasku u kabini i tijekom odmora na odmaralištima.
Tamo gdje su u starijim kabinama bili prekidači za upravljanjem mjenjačem, sada je tipkalo električne parkirne kočnice.
Središnja konzola, osim što ima novi infotainment zaslon, manje zadire u kabinu, što uz niži motorni tunel značajno olakšava kretanje po kabini.
Brojna otvorena odlagališta lako je dohvatiti sa vozačkog sjedala, kao i nove praktične ladice postavljene s druge strane konzole.
Hvalimo novi sklopivi stolić na suvozačevoj strani koji je savršen za uređaje koji iziskuju ravnu radnu površinu s korisnom USB utičnicom za punjenje.
Više boja unutrašnjosti doprinosi toplijem ugođaju. AS (Active Space) kabina je i ranije bila cijenjena je zbog dobrog položaja sjedenja, a u novoj izvedbi je to dodatno unaprijeđeno s manjim upravljačem koji je postavljen okomitije te s većim mogućnostima podešavanja.
Novi je i klimatizacijski sustav što također značajno pomaže osjećaju ugode tijekom boravka u kabini.
Brojna odlagališta i priključci za kablove mobitela i ostalih prijenosnih elektroničkih uređaja doprinose udobnosti tijekom vožnje, jer su vaši uređaji i ostale sitnice koje koristite tijekom vožnje sigurno odloženi i uvijek pri ruci.
Sigurnost koji smo spomenuli, imperativ je kojim se, poput konkurencije, također vodi i Iveco. Novi sustavi omogućuju autonomnu vožnju druge razine što ne samo povećava sigurnost već i olakšava posao vozaču.
Tu prije svega treba istaknuti Highway Assist koji pomaže vozaču održati vozilo u sredini vozne trake, otkrivajući i ispravljajući odstupanja putanje putem kamere.
Ne zaboravimo ni Prediktivni tempomat (Adaptive Cruise Control Stop&Go) koji osigurava održavanje brzine uz odgovarajući sigurnosni razmak od vozila ispred, a u prometnim zastojima automatski zaustavlja te ponovno pokreće vozilo.
U vozilu je ugrađen paket sigurnosnih značajki, a koje zahtijevaju novi GSR propisi. Tu je upozorenja za vozila i objekte u mrtvom kutu, sprječavanje pokretanja vozila ukoliko je netko ili nešto ispred vozila.
Prate se aktivnosti vozača i detektira njegov umor. Na raspolaganju je i inteligentna pomoć pri održavanju brzine te prepoznavanje prometnih znakova i interakcija s tempomatom, a tu je i blokada vozila u slučaju alkoholiziranosti vozača.
Od svega ovog nije nam se posve dopala informacija o dozvoljenoj brzini koju vozilo čita sa znakova, jer se često puta očita brzina koja je na znaku trake koja se odvaja od autoceste, pa vam se pri brzini od 85 km/h odjednom pojavi upozorenje da bi trebali voziti 40 km/h.
xCursor 13 kao remek djelo tehnike
Najveće veselje ovog modela je novi xCursor 13 motor kojeg je razvio FPT Industrial, tvrtka koja je unutar Iveco grupe zadužena za razvoj motora.
Motor ima osnovnu geometriju (provrt/hod) istu kao prije, ali i bitno smanjen mehanički otpor na tarnim površinama
Nakon vožnje brojnih električnih teškaša, dizelski motor priznajemo budi neke stare dobre osjećaje, a među njima je prvenstveno zdravi zvuk moćnog motora.
Ovaj novi dizelski motor od svog prethodnika zadržao osnovnu geometriju (provrt/hod) pa i obujam. Blok i glava motora izrađeni su od onog što koristi i konkurencija, a to je grafitni CGI lijev (Compacted Graphite Iron).
Zato je novi xCursor 13 za oko 10 posto ili 114 kg lakši od starog Cursora 11 motora. Da bi se dodatno smanjili mehanički otpori, na svim su tarnim površinama korišteni moderni materijali. U tom je smjeru unaprijeđena izvedba komore izgaranja, a povećan je i kompresijski omjer.
Tlak u cilindru je povećan na 250 bara, što je pomalo standard za nove common-rail sustave koji koriste tlak ubrizgavanja od 2.500 bara. Tome treba dodati poboljšano upravljanje ventilima, što u konačnici rezultira boljim izgaranjem u cilindru, odnosno s više snage i čišćim ispuhom.
Mirror Cam sustav potpisuje Bosch, a na velike zaslone u kabini lako se naviknuti
Motor se deklarira kao Euro 6, no performansama je spreman i za nadolazeću Euro 7 normu. Zato su tu i tehnologije koje već poznajemo po njihovim skraćenicama, DOC (Diesel Oxidation Catalyst), DPF (Diesel Particulate Filter w/ passive regeneration), SCR ( Selective Catalytic Reduction) i CUC (Clean Up Catalyst).
Smireno i moćno
Velika je novost da se xCursor 13 vrti na nižim okretajima pa se najveći okretni moment postiže na oko 100 o/min nižim vrijednostima nego ranije.
To je omogućila poboljšana momentna karakteristika, pa tako novi motor od 500 KS na 800 o/min ima čak 200 Nm veći moment od aktualne izvedbe s 530 KS koji se vrtio na 950 o/min.
Obzirom na niže okretaje, koristi se turbo punjač s elektronički upravljanom geometrijom. Novi turbopunjač ima odvojena strujanja za 1-3-5 i 2-4-6 cilindar, što poboljšava performanse te ubrzava odziv motora.
Treba spomenuti i nove pumpe za vodu i ulje, a koje radi promjenjivog obujma troše manje energije. Kad zbrojite sva unapređenja na motoru, potrošnja se smanjuje za 7%.
Ako tome pribrojite unaprijeđenu aerodinamiku s kamerama umjesto vanjskih retrovizora, te puni aero paket, lako dođete do 8% manje potrošnje dizela.
Treba istaknuti da su za 30 posto su poboljšane performanse same dekompresijske motorne kočnice, koja u "High Performance" izvedbi ima snagu od 530 kW uz 1.930 Nm pri 1.900 o/min, među najvišim vrijednostima na tržištu. Ovo otvara mogućnost zamjene retardera motornom kočnicom i to u velikom broju aplikacija. Jasno je da se tako se masu, značajno smanjuje i cijena vozila.
Na zaobljenom krovu ima dosta mjesta za poveći logo prijevoznika. U dodatnoj opremi su krovna LED svjetla
Novi je motor uparen s 17xHE Meritor osovinom koja je nešto "brža" obzirom na niže brzine vrtnje motora, a tu je i uglađeniji 12-stupanjski ZF TRAXON Gen2 mjenjač.
Nova generacija mjenjača sadrži nekoliko unaprjeđenja kao što je Shift Assistant koji sinkronizira promjene stupnjeva prijenosa i kočenje motorom, dok Reversing Assistant na zahtjev zaustavlja vozilo i automatski aktivira stupanj za vožnju unatrag.
Kao šećer na kraju spomenimo da je garantirana trajnost motora povećana na 1,6 prijeđenih milijuna kilometara, što je za trećinu više spram prethodnika.
Po pitanju smanjenja potrošnje sigurno se pita i proizvođač poluprikolice. Kada se on zove Krone, svaki daljnji komentar je suvišan
Konačno, što reći o osjećaju za upravljačem. Cijela je pogonska grupa posložena s jednim ciljem, a to su maksimalne performanse uz minimalnu potrošnju goriva.
Zato ćete u ekonomičnom modu rada, osjetiti da na pritisak pedale gasa nema propinjanja, poskakivanja i nervoze pogonske grupe. Ubrzanja su odmjerena i kontrolirana brzim i pravovremenim izmjenama stupnja prijenosa.
Cilj je čim prije doći do najvišeg stupnja i krstariti pri 800 o/min. Zato zaboravite na ubrzanja koja ne služe ničem drugom osim bildanja ega vozača. Uz niže okretaje, razina buke u kabini je zaista usporediva s onom kod električnih vozila.
Velika standardna odlagališta na boku kabine. Do gornjeg pretinca se može i iz kabine
Zdravo brundanje dizelskog motora pokrije škrgutanje konstrukcije poluprikolice i šum vjetra oko kabine. Sva prateća elektronička pomagala koja popravljaju sigurnost vozila u prometu, korektno odrađuju svoju zadaću, pa uz visoku sigurnost možete računati i na vrlo umjerenu potrošnju.
Zavidna kvaliteta završne obrade u kabini. eliminira bilo kakve neželjene zvukove u unutrašnjosti, pa je pomlađeni S-Way po svim parametrima ono što smo na početku napisali, pripadnik premium klase teških kamiona.