Kamioni moraju smanjiti emisije CO2 za 15% do 2029.
Najveći dio teških vozila u razdoblju do 2030. mora smanjiti emisiju CO2 za 15 posto, odnosno 3 posto godišnje, inače su propisan kazne od 4.250 € po svakom gramu viška CO2/tkm.

Jedan od najspominjanijih izraza u industriji vozila (kako osobnih tako i gospodarskih) u posljednje vrijeme je emisija CO2. Zakonodavac je odlučio značajno smanjiti ukupnu emisiju ugljičnog dioksida, a jedna od mjera je i smanjenje emisije koja dolazi iz (motora) vozila.
Budući je jedna od ciljeva EU smanjenje ukupne emisije CO2 za 55% do 2030. (u odnosu na razinu emisije iz 1990.), donošeno je puno propisa kojima se ograničavaju emisije u svim segmentima života i gospodarstva.
Gospodarska vozila u ukupnoj emisiji CO2 sudjeluju s 8,1 posto, a sva cestovna vozila s oko 21,1%
Cestovni prijevoz se smatra odgovornim za malo manje više od petine ukupne emisije CO2 (odnosno 21,1%), pri čemu osobna vozila naprave preko polovice emisije u ovom segmentu, dok je ukupna emisija lakih i teških gospodarskih vozila te autobusa na razini 8,1% ukupne emisije stakleničkih plinova.
Uredbama EU određene su nove granične emisije za nova osobna vozila i laka gospodarska vozila (NDM do 3,5), a propisane su i razine smanjenja za nova teška gospodarska vozila.
Iako su ulaganja u razvoj mreže velika, punjača za kamione je još uvijek malo
Pri tome treba naglasiti kako proizvođači gospodarskih vozila (za razliku od osobnih) do sada nisu imali nikakvu obvezu smanjivanja emisije CO2, ali se to promijenilo s početkom 2025. kad počinje obveza smanjivanja emisija te su propisane i visoke kazne ukoliko se postavljeni ciljevi ne ispune.
VECTO
Prvi korak u smanjenju emisije CO2 je utvrditi koliko ona točno iznosi, a to kod gospodarskih vozila uopće nije jednostavno.
Kako su gospodarska vozila bitno složenija od osobnih te se pojavljuju u velikom broju različitih izvedbi, veličina, kombinacija vozila, masa, nosivosti, itd., najprije je bilo nužno ustanoviti način mjerenja (ili barem procjene) emisije svakog pojedinog vozila.
Kamioni i tegljači su podijeljeni u 17 skupina s brojnim podskupinama, ovisno o motorima, kabini, konfiguraciji osovina, i sl.
EU je 2018. pokrenula postupak izrade alata za izračun emisije CO2 teških gospodarskih vozila te je u tu svrhu napravljen složeni simulacijski softver koji je dobio naziv VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool).
VECTO je alat s kojim se pomoću svih bitnih parametara vozila (vrsta, obujam i snaga motora, prijenos, konfiguracija osovina, vrsta kabine, itd.), pri čemu su navedeni samo najvažniji te u kombinaciji s WHTC mjernim ciklusom, dobivamo emisiju CO2 za svako pojedino vozilo.
Pri tome su sva vozila (kamioni i tegljači) podijeljeni u ukupno 17 glavnih grupa, a postoje i podgrupe s detaljnijom podjelom, ovisno o motoru, kabini i sl. Zvuči dosta komplicirano, a u stvari i jest, ali je dobra stvar da o ovome brinu proizvođači, koji u suradnji s tijelima EU za svako vozilo dobivaju certifikat emisije CO2.
Grupe 4, 5, 9 i 10 obuhvaćaju oko 80 posto svih kamiona i tegljača, a one već moraju početi smanjivati emisiju CO2
Rezultat svega ovoga je da su vozila u grupama 4, 5, 9 i 10 nakon 1. siječnja 2019. morala imati certifikat o emisiji CO2, dok su prosječne vrijednosti emisija CO2 vozila koja su registrirana u drugoj polovici 2019. te prvoj polovici 2020. su definirane kao referentna emisija, na osnovu koje će se kasnije računati postotak smanjenja.
15% manja emisija do 2030.
Vrijeme od uvođenja VECTO alata i referentnih emisija je ne neki način bila priprema za ono što nas čeka, a već je počelo s ovom godinom kada smanjenje više nije preporuka već obveza. Tako članak 3a uredbe 2024/1610 propisuje ciljne vrijednosti smanjenja emisija CO2, kako slijedi:
Prosječne emisije CO2 voznog parka novih teških motornih vozila Unije, osim vozila za posebne namjene, terenskih vozila i terenskih vozila posebne namjene, smanjuju se za sljedeće postotke u odnosu na prosječne emisije CO2 u razdoblju izvješćivanja za 2019.:
- 15% za podskupine vozila 4-UD, 4-RD, 4-LH, 5-RD, 5-LH, 9-RD, 9-LH, 10-RD, 10-LH u razdobljima izvješćivanja za godine od 2025. do 2029.;
- 45% za sve podskupine vozila osim namjenskih vozila u razdobljima izvješćivanja za godine od 2030. do 2034.;
- 65% za sve podskupine vozila u razdobljima izvješćivanja za godine od 2035. do 2039.;
- 90% za sve podskupine vozila u razdobljima izvješćivanja za godine od 2040. nadalje.
VECTO skupine 4, 5, 9 i 10 obuhvaćaju oko 80 posto svih kamiona te će smanjenje potrošnje od 15% biti vrlo teško
Drugim riječima skupine 4, 5, 9, i 10, koje su najbrojnije i na koje otpada oko 80 posto svih kamiona, do 2029. moraju smanjiti emisije CO2 za 15 posto (u odnosu na 2019.), da bi nakon 2030. razina smanjenja obuhvatila gotovo sva vozila i povećala se na 45 posto.
Proizvođači mogu pokušati smanjiti emisiju (odnosno potrošnju goriva) na klasičnim kamionima, ali sve procjene pokazuju kako se na taj način može postići maksimalna razina smanjenja do 8 posto.
Druga mogućnost je uvođenje vozila s nultom i niskom emisijom čime bi se smanjila prosječna razina emisije svih vozila. Takva vozila postoje i već su u ponudi, ali se kupci baš i ne otimaju za njih iz prostog razloga jer oni nemaju nikakvu obvezu smanjenja emisije, pa zašto bi onda kupovali skuplja vozila, koja nameću brojna ograničenja te donose novu i neprovjerenu tehnologiju.
Proizvođači moraju povećati prodaju modela s nultom emisijom kako bi izbjegli kazne
Također, osim određenih ušteda na cestarini (u nekim zemljama) kupci nemaju nikakvu korist od kupnje vozila s nultom emisijom, a dok se to ne promijeni njihov udio će i dalje biti nizak.
Za sveobuhvatnu transformaciju nužan je sustavni pristup u kojem bi kupac znao koristi od posjedovanja vozila s nultom emisijom što bi potaknulo njihovu prodaju više od bilo kakvih direktiva. Naravno, moguće su i neke političke promjene koje bi mogle dovesti do izmjene zakonske regulative i odbacivanja trenutno važećih propisa.
Bilo kako bilo, treba biti oprezan jer industrija vozila (posredno i neposredno) zapošljava više od 13 milijuna ljudi u Europskoj uniji te bi njezino uništenje imalo puno teže posljedice od globalnog zatopljenja kojeg želimo spriječiti.
Vozila s nultim i niskim emisijama
Teškim vozilom s nultim emisijama smatra se bilo koje od sljedećih vozila:
- teško motorno vozilo bez motora s unutarnjim izgaranjem ili s motorom s unutarnjim izgaranjem koji ispušta najviše 3 g CO2/(tkm) ili 1 g CO2/(pkm);
- teško motorno vozilo bez motora s unutarnjim izgaranjem ili s motorom s unutarnjim izgaranjem koji ispušta najviše 1 g CO2/kWh ili najviše 1 g CO2/km;
- prikolica opremljena uređajem koji aktivno sudjeluje u njezinu pogonu, a koja nema motor s unutarnjim izgaranjem ili ima motor s unutarnjim izgaranjem koji ispušta manje od 1 g CO2/kWh;
Kupci nemaju koristi od kupnje skupih vozila s nultom emisijom, i dok se to ne promijeni njihov udio će i dalje biti nizak
Kazne
Ako se utvrdi da proizvođač ima prekomjerne emisije CO2 za određeno razdoblje izvješćivanja od 2025. nadalje, Komisija zaračunava doplatu za prekomjerne emisije CO2 u skladu sa sljedećom formulom:
kazna = prekomjerne emisije CO2 x 4.250 €/gCO2/tkm;
Autobusi
Pravila za turističke i međugradske autobuse su ista kao i za kamione, odnosno moraju postići istu razinu smanjenja emisije koja vrijedi za sva teška vozila.
Gradski autobusi nakon 2030. moraju smanjiti razinu emisije za 90 posto, a nakon 2035. 100 posto, što znači da će biti moguća prodaja samo vozila s nultom emisijom.
Za turističke i međugradske autobuse vrijede ista pravila kao i za kamione, gradski do 2030. moraju smanjiti emisiju za 90%
Emisija lakih gospodarskih vozila (N1)
Zakonska regulativa za laka gospodarska vozila u velikoj mjeri je slična onoj kod automobila, uz nešto veću dopuštenu razinu emisije.
Ciljne emisije su se posljednjih godina mijenjale, a trenutni propisi određuju 15 posto nižu emisiju u 2025. (referentna vrijednost je 2021. te 180 gCO2/km) što je 153 gCO2/km, odnosno 50 posto smanjenja u 2030. što znači graničnu emisiju od 90 gCO2/km.
Obzirom na specifičnu namjenu, odnosno sve veći udio gradske dostave, ovdje će se ta razina možda i najlakše postići većim udjelom električnih vozila.
Problem za proizvođače su putničke izvedbe (do osam sjedala) koje spadaju u M1 kategoriju, odnosno u automobile, a njihova dozvoljena razina emisije je 93,6 gCO2/km, odnosno bitno manje od teretnih, pri čemu je stvarna emisija manje-više slična.
To bi moglo ozbiljno ugroziti prodaju nekih modela jer će svaki prodani primjerak značajno povećati višak emitiranog CO2.